czwartek, 13 listopada 2025

Ubezpieczenie OC dla operatora drona - pytania na briefing

1. Czy podobnie jak przy określeniu klasy stosuje się normę, która dopuszcza kilkuprocentową dokładność masy drona, to podobny przypadek zachodzi przy określaniu masy startowej do obowiązku ubezpieczenia? Chodzi przede wszystkim o przypadek DJI Mini 5 Pro.

2. Kto i w jaki sposób będzie określał masę drona, czy jest poniżej, czy też nie, 250 g? Chodzi przede wszystkim o przypadek DJI Mini 5 Pro - producent podaje ją jako 249,9 +/- 4 g, czyli można mieć drona o masie 245,9 jak i 253,9 g.

3. Czy w polisie obowiązkowego ubezpieczenia OC operatora musi być wspomniane rozporządzenie MF lub artykuł z Prawa lotniczego żeby było ono uznawane jako spełniające wymagania ustawowe?

4. Czy ULC, jako organ uprawniony do nakładania kar za brak ubezpieczenia OC, uznaje ubezpieczenie Coverdrone jako zgodne z polskimi przepisami? Ubezpieczenie to zawiera dodatkowo inne wyłączenia niż określa rozporządzenie, ale nie dotyczą one Polski.

5. Czy przy zawieraniu umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC operatora ubezpieczyciel może:

a. zawężać ją do określonych numerów seryjnych dronów?

b. określać wysokość składki od liczby posiadanych dronów?

c. określać wysokość składki od sposobu użytkowania dronów - rekreacyjnego lub komercyjnego?

6. O jakiej zasadzie (liczba pojedyncza) mówi rozporządzenie MF w § 2. ust. 3. pkt 4:
Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód powstałych wskutek wykonywania operacji z naruszeniem przepisów prawa krajowego, wspólnotowego lub międzynarodowego dotyczącego zasady wykonywania operacji z wykorzystaniem systemu bezzałogowego statku powietrznego.

Przy okazji wyszedł jeszcze jeden problem - dotychczas jak ktoś chciał się ubezpieczyć to wykupywał ubezpieczenie pilota i był chroniony bez względu na to czy latał miniaczem czy większym dronem. Teraz jak chce się być ubezpieczonym także przy lotach lżejszymi dronami to trzeba mieć dwa ubezpieczenia.

Rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego:
- proces legislacyjny w Rządowym Centrum Legislacji
- tekst opublikowany w Dzienniku Ustaw

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz